مشاور سنتر

رفتار با شوهری که قهر میکند

رفتار با شوهری که قهر میکند
تفاوت جنسیت زن و مرد در زندگی احساسی دارای اهمیت است ولی در زندگی های کنونی چندان به آن اهمیتی داده نمی‌شود زیرا این مطلب ثابت شده که تفاوت انگیزه پنهان عامل بسیاری از هم پاشیدن های زندگی مشترک است .
یک نمونه از اتفاقات چگونگی برداشت زن و شوهر از برخوردهای احساسی را ذکر می‌کنیم . به طور مثال زنان به واسطه حساسیت‌های درونی‌شان بیشتر دچار دلخوری می‌شوند و این گله کردن‌ها چیزی است که آقایون به شدت از آن فراری هستند .
یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید : شوهران همگی از اختلاف خانوادگی ناراحت و منزجر هستند ، درحالی که همسرانشان زیاد به آن اهمیت نمی‌دهند . دلیل اینکه مردها به قهر پناه می‌برند این است که می‌خواهند خود را از طغیان احساسات حفظ کنند. او به این نتیجه رسیده است که وقتی مردها قهر را شروع می‌کنند تعداد ضربان قلبشان حدود 10 ضربه در دقیقه آرام تر می‌شود و نوعی احساس انفعالی رهایی به وجود می‌آورد اما تناقضی که اینجا دیده می‌شود این است که زنان ضربان قلبشان بالاتر می‌رود و این مساله بسیار جالب است و جای تامل دارد . این واکنش احساسی که هر کدام از دو جنسیت از راههای متضادی در جست و جوی راحت شدن هستند باعث جهت گیری های کاملا متفاوت در مقابل برخوردهای احساسی هر یک از این دو جنسیت می‌شود.
اگر شوهری دارید که مدام قهر میکند رفتار زیر را در مقابل قهر او در پیش بگیرید:

درمورد دلیل ناراحتی اش سوال کنید

با شوهرتان صحبت کنید تا دلیل ناراحتی اش را بفهمید؛ پس از یافتن دلیل ناراحتی اش، قادر خواهید بود تا بهترین روش برای کنترل آن را بیابید. راه حل شما برای مقابله با حال بد شوهرتان دارای اهمیت بسیار زیادی است. به تن صدا و زبان بدنتان توجه کنید و از در نگرانی و اهمیت وارد شوید و خود را عصبی و آماده مجادله و اتهامی نشان ندهید.

حساسیت هایش را بشناسید

خوب فکر کنید و زمان هایی که شوهرتان رنجیده و با شما قهر کرده است را مرور کنید. دلیل آزردگی او از شما در هر مورد چه بود؟ این دلیل ممکن است برای شما بسیار پیش پا افتاده و غیرمنطقی باشد اما به هرحال میتواند نشانه هایی در اختیار شما بگذارد که با حساسیت های همسرتان بیشتر آشنا شوید. برای مثال ممکن است او یکبار به خاطر اینکه در جمع با او شوخی کرده اید با شما قهر کرده باشد و بار دیگر به خاطر اینکه در مهمانی اخیر سرگرم صحبت بودید و اشاره او برای بازگشت به منزل را موقتا نادیده گرفتید. هرچند شما قصد رنجاندن او را نداشته اید اما مثال های مشابه نشان میدهد که شوهر شما بر اینکه در حضور دیگران او را تایید و تحسین کنید حساس است. شما با آگاهی از این موضوع ساده، میتوانید در جمع رفتار تحسین آمیزی با او را در پیش بگیرید. در این صورت علاوه بر جلوگیری از قهر و ناراحتی ، میتوانید رضایت و محبتش را بیشتر از قبل جلب کنید.
او را برای افزایش مهارت های ارتباطی تشویق کنید
اگر حال بدی که برای مدتی طولانی ادامه پیدا کرده باشد، در نتیجه مشکلات حل نشده گذشته باشند، مراجعه به مشاور می‌تواند راه حل بسیار خوبی باشد. وقتی که او حس بهتری نسبت به خودش پیدا کند، تمامی رفتارهایش در قبال تو نیز تغییر خواهد نمود. زودرنجی اش از میان می‌رود؛ خشمش فروکش خواهد نمود؛ شما – همسر فوق العاده اش و بهترین دوستش را که در حال حاضر نمی بیند – را خواهد دید.
اگر شوهرتان تمایلی به رفتن به مشاوره ندارد، به روش های دیگری سعی کنید آگاهی او را در زمینه مهارت های ارتباط با همسر افزایش دهید. برای مثال کتاب های روانشناسی ازدواج موفق و برقراری ارتباط موثر با همسر را تهیه کنید و پیشنهاد کنید هردوی شما برای کسب مهارت همسرداری و بهبود رابطه آن را مطالعه کنید. یا اگر شوهرتان وقت کافی برای مطالعه ندارد، خودتان کتاب را مطالعه کنید و هر شب قبل از خواب ده دقیقه نکات جالب و مهم کتاب را برای او بخوانید. همچنین میتوانید گاهی گزیده مطالب روانشناسی برای برقراری ارتباط موثر با همسر را از صفحات مجازی(سایت ها، کانال های تلگرام و اینستاگرام) کپی کرده و با او به اشتراک بگذارید. البته سعی کنید در این موارد زیاده روی نکنید و دقت داشته باشید پیام های شما حالت نصیحت و تذکر پیدا نکند.

از شوخ طبعی کمک بگیرید

درست است که نمی توانید حال شریک زندگی‌تان را کنترل کنید، با اینحال می‌توانید در شکل دهی به آن کمک نمایید. شوخ طبعی می‌تواند کلیدی در رفع تنش باشد، ولی مراقب باشید که از شوخی هایتان برداشت بدی نشود که منجر به بدتر شدن اوضاع شود. اگر کلمات یا داستانی دارید که هردویتان را می‌خنداند، تعریف کنید. اگر حس می‌کنید که شوهرتان حس خوبی به داستان های خنده دار یا کلمات مضحک نداشته باشد، از گفتنشان خودداری نمایید.

او را تحقیر نکنید

قهر کردن مردها
اگرچه ممکن است مدام قهر کردن شوهرتان شما را عصبی کند، اما توجه کنید که این موضوع نباید باعث شود شما متقابلا واکنش ناسالمی نشان دهیدو او را با الفاظ تحقیرآمیز مخاطب قرار دهید. اینکار او را بیشتر از شما دور میکند، به ناراحتی هردو دامن میزند  و رابطه تان سرد خواهد کرد. بدترین برخوردی که ممکن است شما در مقابل قهر کردن او داشته باشید این است که بگویید:”خیلی قهرویی!” یا “اینقدر بدم میاد وقتی مثل بچه‌ها سریع قهر میکنی“. هرگز این رفتار را در پیش نگیرید. این عمل هیچگاه به حالت شوهرتان یا ازدواجتان کمک نخواهد کرد. پژوهش‌ها نشان دهنده آنست که زوجهای شاد، در مقایسه با زوجهای منفی گرا، نسبت تعاملات مثبت بیشتری دارند، بنابراین تمام تلاشتان را بکنید تا درک بالایی داشته باشید و یا حداقل بی طرف باشید.

قلق شوهرتان را بلد شوید

توصیه هایی که راجع به روابط می‌شود، چیزی نیست که در همه افراد صدق کند. اگر از چیزی نتیجه گرفتید، به همان ادامه دهید؛ اگر چنین نبود، چیز دیگری را امتحان کنید. صحبت روش بسیار خوبی است که البته برخی روشهای دیگری را ترجیح می‌دهند. برخی از افراد به خصوص مردان درونگرا ترجیح میدهند وقتی از موضوعی ناراحت یا عصبانی هستند کمی تنها باشند و از همسرشان فاصله بگیرند تا آرام شوند و ناراحتیشان فروکش کند. اگر شوهر شما از این دسته افراد است، سعی کنید او را درک کنید و به او اجازه دهید به روش خودش با ناراحتی اش مواجه شود.
شما میتوانید صراحتا و با خوشرویی بگویید: ” فکر میکنم از چیزی ناراحتی، میخوای درموردش صحبت کنیم؟”.  اگر شوهرتان گفت که حالت او به خاطر کار یا گفته ای از سوی شماست، حالت دفاعی به خود نگیرید و سعی کنید تا کل مساله را بفهمید.
اما اگر باز هم به شما بی محلی کرد و با سکوت پاسخ داد میتوانید بگویید: “هرموقع آمادگی داشتی بهم اطلاع بده تا در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم” و او را به حال خودش بگذارید تا کمی فکر کند.
 با اینکار شما ضمن اینکه نشان داده اید نسبت به ناراحتی او بی توجه نیستید، فضای لازم را به او داده اید تا آرامشش را بازیابد و روی مسئله بیشتر فکر کند. علاوه بر این مسئولیت شروع مجدد مکالمه به خودش سپرده اید و لازم نیست نگران نحوه آشتی کردن یا منت کشی باشید.

او را تشویق کنید انتظاراتش را بیان کند

شوهرم قهر میکنه
مادامی که دو طرف رابطه به شکلی فعال، موقعیت ابراز خواسته های از طرف مقابل را فراهم ننمایند تا در این فرایند، تفاوتهای غیرقابل چشم پوشی به دست فراموشی سپرده شوند، هیچ رابطه ای رضایت بخش نخواهد بود. روشهایی برای بیان دغدغه ها، بدون ایجاد مجادله یا قهر وجود دارند که البته اصولا بی حاصل‌اند. پس به دنبال موقعیتی باشید که در آرامش با همسرتان به صحبت بپردازید.
این مکالمه باید به مانند تمامی مباحثات دیگر، در فضایی به دور از تشنج و در آرامش برگزار شود. هرکدام از شما باید بدون قطع سخنان طرف مقابل، به حرفهایش گوش کنید. وقتی قصد بر جلب توجه همسرتان به سوی مشکلی را دارید، همیشه خواسته‌تان مبتنی بر تغییر را با قدرانی آغاز کنید – برای مثال چه خوب می‌شود اگر و … ؛ نهایتا باید خواسته‌تان را به نحوی بیان کنید که بیشتریم تاثیر را داشته باشد. برای مثال می‌توان چنین بیان کرد که: “می دانم که این اواخر کمی با هم مشکل داشتیم و کنار نمی آمدیم و همین مساله باعث ناراحتی و عصبانیت من شده است. می‌خواهم احساس نزدیکتری به تو داشته باشم. اما اینکه صحبت نمیکنی تا مشکل را با هم حل کنیم، مرا آزار می‌دهد و فکر نمی کنم که برای تو هم خوشایند باشد.”
حال باید خواسته خود را بیان نمایید و باید کاملا معین باشد. به شوهرتان نگویید که این کار را نکن؛ از او به طور مشخص کاری را که می‌خواهید تا مشکل را برطرف نماید، بخواهید. حس شنیده شدن از طرف مقابل و حس آزادی بیان درخواست آنچه مد نظر است، منجر به ایجاد نزدیکی خواهد شد. هیچوقت برای دست کشیدن از بازی کناره گیری و بازگشت به یک ازدواج واقعی دیر نیست.

بر ویژگی های مثبت رابطه و همسرتان تمرکز کنید

وقتی شوهرتان زیاد قهر میکند و زود ناراحت میشود، طبیعتا یکی از افکاری که به ذهن شما در مورد او خطور میکند این است که شوهرتان بیش از حد حساس است. اگرچه این تفکر تا حدی میتواند درست باشد. اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که هیچکس کامل و بدون نقص نیست و مسلما هر فردی در کنار ویژگی های مثبت شخصیتی، نقاط منفی نیز دارد. پس به جای اینکه بر صفت قهرو بودن و حساس بودن شوهرتان تمرکز کنید، سعی کنید ویژگی های مثبت و دوست داشتنی او را بیشتر مرور کنید و از افکار منفی فاصله بگیرید.
تغییر دادن طرف مقابل در زندگی مشترک تقریبا غیرممکن است، شما تنها میتوانید رفتار خودتان را طوری تغییر دهید که بر رابطه و طرف مقابلتان تاثیر مثبتی بگذارد. طبق قانون جذب هرچقدر که در زندگیتان مثبت نگرتر باشید و نقاط مثبت طرف مقابل را تشویق کنید، باعث گرم شدن زندگی، بهبود رابطه و تقویت شدن رفتارهای مثبت طرف مقابل میشوید.

قهرو بودن بعضی از مردان ممکن است به علت مشکلات درونی حل نشده یا  نداشتن مهارت ارتباطی کافی با دیگران باشد.
اگر شوهر شما قهرو است و زود قهر میکند، درمورد دلیل ناراحتی اش سوال کنید، حساسیت هایش را بشناسید و سعی کنید از این آگاهی برای بهبود رابطه تان کمک بگیرید. او را برای افزایش مهارت های ارتباطی تشویق کنید. از شوخ طبعی برای مثبت شدن فضا در هنگام بروز اختلاف نظر کمک بگیرید، طرف مقابل را به خاطر حساس بودن و قهر کردن زیاد تحقیر نکنید و با الفاط نامناسب خطاب نکنید.  تلاش کنید قلق شوهرتان را بلد شوید و در صورتی که نیاز به فاصله گرفتن برای کسب آرامش دارد این اجازه را به او بدهید. شنونده خوبی باشید و شوهرتان را تشویق کنید انتظاراتش را صراحتا بیان کند  و نهایتا سعی کنید  بیشتر بر ویژگی های مثبت رابطه و همسرتان تمرکز کنید.
بیشتر بدانید : همسرم زود قهر می کند
اما به خاطر داشته باشید وقتی شوهران قهر می‌کنند باعث تحریک طغیان در زنان می‌شوند که کاملا احساس بیچارگی به آنها دست می‌دهد و این حالت تکرار دوره جنگ های خانوادگی را به آسانی بالا می‌برد ،و ممکن است که خیلی زود از کنترل خارج شوند. راه حل پیشنهادی ما به شما این است که زمانی که همسرتان بعد از یک نزاع به حالت قهر سکوت می‌کند و به لاک خود می‌رود او را تنها بگذارید تا هم او به آرامشی نسبی برسد و هم خودتان بتوانید با منطق و به دور از طغیان احساسات زودگذر با هم مشکلات زندگی تان را حل کنید.
 
 
این مطلب در تاریخ 2019-03-13 06:36:16منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
4819





نظر شما در مورد مطلب رفتار با شوهری که قهر می کند چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




نکات مهم برای دختران هنگام ازدواج
نکات مهم برای دختران هنگام ازدواج

باورهای منطقی در مورد انتخاب همسر
باورهای منطقی در مورد انتخاب همسر

پرسش و پاسخ بارداری
پرسش و پاسخ بارداری

تاثیر تغذیه بر میل جنسی
تاثیر تغذیه بر میل جنسی

هفت روشی که می‌تواند ظاهرتان را در نگاه اول متفاوت جلوه دهد
هفت روشی که می‌تواند ظاهرتان را در نگاه اول متفاوت جلوه دهد

در مراسم عروسی دوستم ، عاشق زنش شدم
در مراسم عروسی دوستم ، عاشق زنش شدم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

10694

بازدید امروز:

19268

بازدید دیروز:

267052493

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام