با همسر دهن بین چطور رفتار کنیم

با همسر دهن بین چطور رفتار کنیم

یکی از نکات مهمی که به‌راحتی، ارتباط هر فرد را در تعامل با همسر بحرانی می‌سازد،اهمیت دادن به حرف دیگران است. این مشکل که در فرهنگ عامه به اسم دهن بینی شناخته می شود، کنترل زندگی را از دست خارج می‌کند.

همسر دهن بین

به فردی دهان بین گویند که خوش‌باور است و به گفتار مردم (بدون تحلیل و ارزیابی) ترتیب اثر می‌دهد. فرد دهن‌بین برای خود نظام باور مستقل ندارد و جهان‌بینی و ایدئولوژی (بایدها و نبایدهای) او بر اساس تفکر و اندیشه صحیح شکل نگرفته است. در ادامه به دلایل و نشانه‌های دهن‌بینی پرداخته‌ایم.

- عدم استقلال

یکی از مشکلاتی که باعث دهن‌بینی می‌شود این است که فرد در روال تربیتی‌اش در طول دوران زندگی، استقلال انتخاب را آموزش ندیده است؛ فرد در دوران کودکی در مواقع انتخاب، این فضا به او داده نشده و دائما والدین اش برای او تعیین تکلیف کرده‌اند، بنابراین چنین فردی دارای ثبات رأی نیست و نظر دیگران را بر نظر خود ارجح می‌داند.

- اعتماد به نغس پایین

افراد دهن بين معمولا از اعتماد به نفس ضعيف رنج می‌برند به گونه‌ای که اگر حتی رای و نظر خودشان در حل مسئله‌ای بجا و منطقی باشد به دليل ترديدها و نداشتن اعتماد به نفس و تکيه به تصميمات ديگران، ترجيح می‌دهند مطابق نظر ديگران به نتيجه گيری برسند. چنين افرادی، معمولا تاييد و تشويق ديگران نقش حياتی در زندگی شان بازی می‌کند، وابستگی زيادی به اطرافيان شان دارند و ريسک پذيری بالايی ندارند.

- اختلال تمرکز

دومین دلیل دهن بین بودن افراد، اختلال تمرکز است؛ افرادی که دچار اختلال تمرکز هستند به دلیل اینکه تمرکز کردن روی مسائل مختلف برای آن‌ها دشوار است. آن ها اگر در شرایطی قرار بگیرند که نظر دیگران نسبت به نظر خودشان متفاوت باشد یا حتی یکی ازنظرت خودشان را شامل شود آنجاست که  تغییر عقیده می‌دهند و بی‌ثباتی را می‌توانیم در آن‌ها ببینیم.

- اختلال خلقی

افرادی که اختلال خلقی دارند یکی از مسائل اصلی‌شان این است که ثبات رأی ندارند.  باید توجه داشت که دلیل دهن بین بودن این افراد، تغییرات خلقی و درونی است چنانچه در یک فضای هیجانی این اختلال خلقی تشدید می‌شود و بعد دهن‌بینی را به این افراد نسبت می‌دهیم درحالی‌که دلیل اصلی آن‌ها خلق متفاوتشان با محیط است.

دهن بینی همسرتان کنش است یا واکنش؟

گاهی ما تماماً روبروی خانواده همسر قرار می‌گیریم و این باعث می‌شود موضع‌گیری افراطی ما در مقابل خانواده همسرمان، خودبه‌خود او را به دفاع از خانواده‌اش وادار کند که در آن زمان ما تصور می‌کنیم که تحت تأثیر آن‌ها تصمیم می‌گیرد و به او برچسب دهن‌بینی می‌زنیم.

دهن‌بینی می‌تواند امری نسبی باشد

دهن‌بینی می‌تواند شدت و ضعف داشته باشد که نوع ضعیف آن تقریباً در همه انسان‌ها وجود دارد و شدت آن می‌تواند به یک اختلال منجر شود. دهن‌بینی در برخی افراد می‌تواند امری نسبی باشد یعنی این طور نیست که فرد در همه جهات و زمینه‌ها دهن‌بین باشد و در برخی از ابعاد زندگی ممکن است گرفتار این صفت بشود مثلاً‌ فردی در بعد سیاسی زود‌ باور و خوش باور باشد و فردی دیگر به خرافه‌های متعارف بین مردم عمل کند و به آن‌ها ترتیب اثر دهد و... 

برخی افراد خیلی خوش‌باورند و زودتر از دیگران در مسائل مختلف زندگی تحت تأثیر سخنان دیگران قرار می‌گیرند این صفت بیشتر از هر فرد دیگری به خود افراد دهن‌بین ضرر می‌رساند و گاهی نیز افرادی که با آنان ارتباط نزدیک خانوادگی یا شغلی و... دارند از ساده اندیشی و خوش‌باوری آن‌ها متحمل آسیب و ضررهای مختلف می‌شوند. از آنجا که افراد دهن بین معمولا تسلیم اراده و تصمیم گیری دیگران می شوند و گاه اتخاذ یک تصمیم که اساس و ریشه منطقی ندارد می تواند بنیان زندگی مشترک را متزلزل کند.

نحوه‌ی رفتار با همسر دهن بین

نحوه‌ی رفتار با همسر دهن بین

آشنایی با خلق و خوی همسر

همسر خود را با تمام نقاط قوت و ضعفش بشناسید، بپذیرید و تاثیر بگذارید نه آنکه تغییر دهید. شناسایی و آشنایی با خلق و خو و ویژگی های مثبت و منفی همسر و همچنین پذیرش خصلت های منفی او در کنار نقاط قوتش، یکی از مهم ترین مهارت های حفظ روابط زوجین است. چنانچه دست از سخت گیری ها و تلاش برای تغییر او بردارید و همان میزان انرژی را برای تاثیرگذاری نامحسوس روی همسرتان صرف کنید، به احتمال زیاد قدرت ورود شما به فضای روانی و روحی او بیشتر خواهد شد.

حفظ آرامش و همراهی با همسر

به منظور اثرگذاری روی همسرتان با او همراه شوید. در موارد بسیاری دیده می شود که زوجین به جای آنکه از طریق ورود به فضای روانی همسر دهن بین و همراهی با او اثرگذاری خود را بیشتر کنند، دقیقا مقابل او می ایستند و از هیچ تلاشی برای به اثبات رساندن این امر که همسرشان دهن بین، وابسته و در اتخاذ تصمیمات زندگی ناتوان است، فروگذار نمی کنند.

فراموش نکنید که اگر از ابتدا با مخالفت شروع کنید همسرتان همواره گمان می کند که شما هیچ وقت به درک درستی از چرایی رفتارهای او نرسیده اید. گاهی برای تغییر آرام یک صفت شخصیتی ناپسند به برنامه ریزی اصولی، گذشت زمان و حفظ آرامش در کنار همراهی با همسر احتیاج دارید تا رفته رفته موفق شوید او را به استقلال فکری و شخصیتی مطلوب برسانید. برای اثبات خود به همسرتان، اختلاف و درگیری های بیشتری ایجاد نکنید.

در بسیاری از موارد خصوصا در برخورد با افرادی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند و از طرفی تمام تلاش خود را می کنند تا نه تنها حقارت های درونی خویش را در سایه اعتماد به نفس کاذب ارتقا بخشند بلکه دست به ارزیابی و یا تحقیر ارزش ها و فرهنگ طرف مقابل نیز می زنند، بهترین راهکار این است که برای اثبات خودتان به همسرتان، رفتارهایی که نشان دهنده عصبانیت باشد، انجام ندهید.

با خانواده‌ها وقت بگذرانید

ممکن است در آغاز راه فاصله گرفتن همسرتان از خانواده‌اش او را بترساند و نسبت به ادامه این شكل زندگی مردد باشد. پس هیجان‌زده عمل نکنید و تا زمانی که شرایط آرام‌تر شود صبر کنید. جدا کردن او از خانواده‌اش به قیمت بحث و قهر به شما کمکی نخواهد کرد. یادتان نرود به میان آمدن پای قهر، یعنی ناموفق بودن شما در حل مشکل.

نکات مهم در برخورد با همسر دهن بین

نکات مهم در برخورد با همسر دهن بین

- جملات و پندهای خود را در قالب غیر امری بیان دارید.

- در جمع و حضور دیگران در مورد صفتش با او حرفی نزنید.

- با بیان صمیمی و دوستانه با او سخن بگوئید.

- در یک برخورد و جلسه بیش از یک نکته به او نگوئید چون از صفت به تدریج در او ریشه دوانده و باید به تدریج و گذشت زمان اصلاح شود.

- به او کتب اخلاقی بدهید و یا نوار سخنرانی و موعظه در این زمینه برایش تهیه کنید.

- الگوهای دورو را از او دور کنید و در عوض او را با الگوهای صادق آشنا سازید.

به هنگام گرفتن تصمیمات مهم، به این شیوه عمل کنید:

زمانی که دهن بینی زن یا شوهر متوجه تصمیمات شخصی اش می شود، مداخله ای نکنید و اجازه بدهید تصمیمات شخصی اش را به هر طریقی که خودش صلاح می بیند اتخاذ کند اما در تصمیم گیری های مشترک باید به گفت و گو با او بپردازید. زمانی که تصمیمگیری زن یا شوهر به زندگی دونفره شان برمی گردد، به طور قطع هر دو حق مداخله دارند و نمی توانند زندگی را بر پایه تصمیماتی که به صلاح آن نیست و اساس آن را ویران می کند، بنیان کنند. در چنین شرایطی برای اتخاذ بهترین تصمیم باید گفت و گو کرد، قاطعیت به خرج داد و سعی کرد تا دقیق ترین گزینه انتخاب شود.

لازم است در مواقع تصمیم‌گیری، فضایی را برای آن ها ایجاد کنید که دیگران حضور نداشته باشند  تا آنها به راحتی قادر به تصمیم گیری باشند. به عبارتی باید به افراد دهن بین فرصت تصمیم‌گیری داد؛ باید اجازه دهید تا داده‌های زیادی را ببینند و بر اساس آن تصمیم بگیرند. پس باید اطلاعاتی را که مدنظرتان است تا آن‌ها در تصمیم شان اتخاذ کنند، دسته‌بندی کنید تا آن‌ها بتوانند همه اطلاعات را باهم ببینید؛ در این صورت احتمال این خطای شناختی که باعث تأثیرپذیرشان می‌شود، کاهش پیدا کند.

درمان

بسیاری از افراد دهن بین حتی خودشان هم اعتراف می کنند اعتمادبه نفس پایینی دارند و حرف های دیگران روی آنها تاثیر زیادی می گذارد دهن‌بینی هم مانند هر مشکل و بیماری دیگری قابل‌درمان است و برای درمان هر مشکلی ازجمله دهن‌بینی لازم است ابتدا علت آن را کشف کرد و سپس به درمان آن پرداخت. همان‌طور که گفته شد ممکن است علت دهن‌بینی اختلال تمرکز، اختلال خلقی، عدم بلوغ، نداشتن اعتمادبه‌نفس و گرفتن تأیید دیگران باشد که در این صورت هر علت درمان مخصوص به خود را دارد لذا افراد می‌توانند علت دهن‌بینی خود را شناسایی کنند و برای درمان آن به یک مشاور متخصص مراجعه نمایند.

۴ گروه شخصیتی، در مجموع قسمت عمده افراد به اصطلاح دهن بین را تشکیل می دهند و از آنجا که جزیی از خصوصیات شخصیتی آنهاست، به سادگی تغییر نمی کند و حتی در بسیاری از موارد خود فرد قبول ندارد که چنین ویژگی هایی دارد. در بسیاری از این موارد، بهبود ویژگی دهن بینی به جلسه های منظم روان درمانی و خانواده درمانی نیاز دارد زیرا جزیی از خصوصیات شخصیتی فرد است و از بین بردن آن بسیار دشوار است. اختلالات شخصیتی زیر از رایج ترین مشکلات شخصیتی افراد دهن بین است، که با درمان آن، دهن بینی در فرد نیز می‌تواند برطرف شود:

- اختلال شخصیت نمایشی: هدف مهم این افراد جلب توجه دیگران است و برای رسیدن به این هدف، دست به هر کاری می زنند. این اختلال بیشتر در خانم‌ها موجب دهن بینی می‌شود.

- اختلال شخصیت مرزی: افراد با خصوصیات شخصیت مرزی گاهی به صحبت ها و نظرهای دیگران کاملا بی اعتنا هستند و به اصطلاح حرف، حرف خودشان است و گاهی ناگهان به شدت تحت تاثیر نظر دیگران قرار می گیرند و عقیده خود را نسبت به فرد یا تصمیمی کاملا تغییر می دهند.

- اختلال شخصیت وسواسی: ویژگی اصلی رفتاری افرادی با این نوع شخصیت، این است که می خواهند همه را راضی نگه دارند و هیچ کس کوچک ترین دلخوری یا ناراحتی از آنها نداشته باشد در حالی که چنین چیزی محال است.

- اختلال شخصیت وابسته: افراد با خصوصیات شخصیتی وابسته برای اینکه حمایت فرد خاصی را از دست ندهند، دست به هر کاری می زنند. در شخصیت نمایشی، هدف جلب توجه در جمع و گروه است ولی فرد به شخص یا گروه خاصی مانند پدر و مادر یا خانواده پدری وابسته است.

این مطالب مرتبط را بخوانید :

رفتار مناسب با همسر را بیاموزید

رفتار با همسر بی تفاوت

رفتار با همسر خجالتی و کم رو

به نقل از بیتوته

این مطلب در تاریخ 2019-05-07 18:30:20منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
2784





نظر شما در مورد مطلب با همسر دهن بین چطور رفتار کنیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




یک دختر زودرنج، بدجوری پا پیچم شده است
یک دختر زودرنج، بدجوری پا پیچم شده است

چگونه به دختر مورد علاقه مان نزدیک شویم؟
چگونه به دختر مورد علاقه مان نزدیک شویم؟

سادیسم و ناهنجاریهای جنسی: نشانه ها و روشهای درمانی
سادیسم و ناهنجاریهای جنسی: نشانه ها و روشهای درمانی

نکات مهم برای زنان هنگام دستشویی رفتن
نکات مهم برای زنان هنگام دستشویی رفتن

برای رفع استرس چکار کنیم
برای رفع استرس چکار کنیم

راز تلخ دختر از رابطه پنهانی اش در فضای مجازی
راز تلخ دختر از رابطه پنهانی اش در فضای مجازی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

26688

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266462626

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام